Beatatjata och yogan

Jeannas och Vevves utmaning #yoga30d är slut och ja, jag har hängt i hela vägen. Det har varit en väldigt tillåtande utmaning – yoga hur du vill, när du vill, hur länge/kort du vill – vilket passar mig utmärkt! Till hjälp har denna yoganybörjare haft den fantastiska sajten Yogobe. Jag började mycket försiktigt med teknikpass och några nybörjarpass. Ofta har jag tittat på videos innan jag utfört dem. Först den senaste veckan har jag gett mig på aaaningen mer avancerade videos. Med mycket skratt och ramlande ska tilläggas, jag är ingalunda någon fullfjädrad yogi! Men jag utvecklas, helt klart!

Yoga är roligt! Svårt, utmanande, avkopplande, skoj. Jag har lärt mig saker rent praktiskt förstås men mentalt har denna utmaning framförallt lett till att jag tycker om mig själv mer. Tycker om min kropp mer! Både funktionellt och utseendemässigt. Det är liksom en större självkännedom som vuxit fram och därmed också en större uppskattning. Det är något med de mjuka, långsamma (men underskatta dem inte: de också väldigt utmanande) rörelserna, liksom en dans, som ger en känsla av kroppen som helhet. Inte ”nu tränar jag låret si eller curlar biceps så” utan allt hänger ihop. Och det går liksom inte att tycka illa om en kropp som ändå funkar så bra, och som anstränger sig så. You know? Kommer ni ihåg vårens lårnoja och andra saker som jag kanske uttryckt mindre trevliga ord om? Puts väck. Jag går stolt och rakryggad (även i shorts och bikini!) och lyfter hjärtat mot himlen!

Yogan är helt klart ytterligare ett alternativ bland mina må-bra-aktiviteter. Jag kommer fortsätta yoga och så länge jag har semester så kommer jag sikta på att yoga varje dag i någon form. Hur det blir sedan återstår att se! Det är också roligt att fler i min närhet blivit intresserade. Systrar och systerdöttrar (inga pojkar eller män ännu dock…) har varit med på olika pass och en systerdotter sa till och med häromdagen att hon redan känner för att yoga varje dag, att det blivit ett behov. Roligt!

Att kunna yoga hemma, yoga online, är en förutsättning för att jag ska kunna utforska yogan vidare överhuvudtaget. Kanske kan jag framöver komma iväg på en kurs eller klasser men det är inte helt enkelt med mitt liv, mitt schema och vår lilla ort. Så jag fortsätter med min prenumeration på Yogobe!

 

image
Jag och Elvis kör ett pass med Magnus Ringberg på altanen på Holmen. Så kan man yoga!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.