Plan 2012, check!

Jag ska inte göra någon svulstig årskrönika. 2012 var ett himla bra år. Privat, jobbmässigt och träning-å-kost-mässigt. Jag avslutade mitt Post Baby Shape Up år med cirka 20 kg mindre på kroppen, jag har tränat och ätit och njutit och skrattat och gråtit och kämpat och glatt mig och slitit mitt hår och allt det där. Livet. Den största framgången inom den här bloggens väggar är att jag funnit balansen. Den eftertraktade, åtråvärda balansen. Inget gläder mig mer! Årets fyra sista månader är nyckeln till balansen. Mitt SOND 2012, mina månader med Bodycomf-Helena. Coachen som gett mig nycklar att öppna nya dörrar med. Jag är tacksam! (men fråga igen imorgon när jag premiärat det senaste träningsupplägget…)

Ni förstår, jag har alltid trott att om jag skulle lyckas med viktminskning och faktiskt ligga runt 70 kg istället för 80-85 kg så skulle det kräva en ganska snål livsstil. Jag skulle behöva förvägra mig det mesta, leva på salladsblad och vatten. Trodde jag. Jag hade sååå fel. Jag äter det jag vill. Skillnaden är bara att ”det jag vill” betyder något helt annat numera än för två år sedan. En hel del godsaker, i min värld och vid den här tidpunkten så är det helvärt det. Men framförallt mycket bra, näringsrik mat. Och ett ”vardag är vardag, helg är helg”-tänk som hjälper mig att förbli balanserad.

Det sker numera utan större inre konflikter. För bara några månader sedan hade jag fortfarande konstanta diskussioner med mig själv, jag fick övertala mig till att välja rätt. Nu sker det mer och mer automatiskt, utan en känsla av självuppoffring. Utan att det kräver mental energi. Jag är, helt enkelt.

Runt 1 februari förra året, när mitt PBSU-år var slut, så skrev jag en plan för 2012. Det var lite kul att se tillbaka på den nu, jag inser att det hänt mycket i mitt inre på det här året. Men jag blev allt lite blöt i ögat när jag läste om mina mål då.

”Mål: Till årets slut kommer jag att vara den storlek som jag vill vara, för alltid. Jag kanske inte väger mindre men på bilder ska man se att jag är mindre, fastare, starkare. Jag ska kunna köpa de kläder jag vill och vara snygg i dem men även kunna sporta lite schyssta muskler här och var! Jag kommer vara nöjd med mitt utseende men alltid ha kommande träningsmål, bara för att jag älskar det. Jag kommer leva hälsosamt och balanserat utan att föra konstanta inre diskussioner med mig själv, jag kommer verkligen ha hittat min modell för kostplanering och träningsplanering. Jag kommer ha vunnit flera mentala segrar och utvecklat mitt inre i takt med mitt yttre. Jag kommer ha förkovrat mig inom ämnet kost och träning. Jag kommer ha nått flera träningsmål och inspirerat fler att hoppa på träningståget. Och jag kommer ha fullt upp med planeringen för 2013 – året då jag belönar mig (och kanske Barnafadern om han är snäll!) med en barnfri träningsresa! Men det tar vi tag i om sisådär 11 månader :-) .”
 

Jag sätter ”check!” på allt och ser framåt. Mot ett 2013 som kommer handla om att vara nyfiken.

 

19 reaktioner på ”Plan 2012, check!

  1. Vilket bra år! Du har gjort ett grymt jobb och det har gett mycket fina resultat (på både in- och utsidan)! Så skönt att det inte är en kamp jämt, att det flyter på ”bara”. Stor kram

  2. Otroligt vilket år 🙂 Känner igen mig i mycket om det där med balansen, coachen alltså, hon kan. Tror det blir ett riktigt kul 2013. Kram

  3. Alltså vilket år du haft! Underbart och härligt att få följa dig bästa Beata 🙂 Det här året kan bara fortsätta lika bra. Träningresa låter härligt, vill också 🙂 Kram!

    • Se mitt svar till Betty, den där träningsresan får bli till med divine intervention i så fall :-). Vore underbart men kanske inte realistiskt. Men det är bra med drömmar!

    • Åh, visst vore det alldeles, alldeles underbart. Jag tänker mig en vecka i solen, barfotapromenader på stranden i soluppgången, intensiva träningspass varvat med yoga och solbadande. Färskpressade juicer och fräsch mat. Härliga samtal, mycket vila och bokläsning. Vår ekonomi tänker sig däremot snarare en bilutflykt till Växjö, bo gratis hos vänner och snylta på deras kaffemaskin och träningsutrustning, haha! Men under kan ske 😉

  4. Wow så fint säger jag också, härligt att läsa! Och blev nästan lite tårögd jag med när jag läste. Grattis!

  5. Hurra hurra för dig!! Hmmm..kanske skall anlita Helena för att kunna hitta den där balansen. 🙂

    • Jag kan verkligen, verkligen rekommendera. Bästa investeringen ever, slår Olga med hästlängder (även om den upplevelsen var helt rätt just då och startskottet för mitt nya liv – absolut inget jag ångrar!). Men förbered dig i så fall på att bli arg, sur och ledsen ibland för det är inte alltid mjuka ord om man säger så. Hon är barsk, vår lärarinna!

  6. Nu har jag inte följt din blogg så länge, men det låter som en häftig resa! Grymt jobbat! Helt fantastiskt när man hittar balansen och inser att man faktiskt kan äta MYCKET och ändå hålla vikt (men framför allt) hälsan på en bra nivå! Bra jobbat! 🙂

    • Tack! Ja, jag har iaf hittat MIN balans och där kan jag uppenbarligen sväva ut utan att det märks så mycket. Sen krävs ju en hel del om jag skulle vilja bli tajtare och få mer definition men jag vet inte om det är vad jag vill. Får se!

  7. Det var riktigt kul att följa dig under 2012 och vet att det inte kommer bli exakt lika 2013 men det är ändå kul att läsa din blogg.
    Grymt att du lyckades med allt!!

    • Ja, mer eller mindre! Och just den här mentala utvecklingen, att vara i balans och veta med varje fiber i min kropp att jag är en tränande, hälsosam människa. För gott!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.