Tips: Dox – Befria sinnet

Vaknade med det allra minsta av killekill i halsen idag. Även små killekill tas numera omhand av mig (vilket därmed oftast leder till att de försvinner innan de blir stora killekill) och jag vilar från träningen idag. En lugn promenad i frisk luft och sedan dagens pass i Yogobes decemberutmaning. Decemberutmaningen handlar om lugn och det är mycket fokus på avslappning, meditation och Yin Yoga – med andra ord som skräddarsytt för mig.

Ann-Louise tipsade häromdagen om en dokumentär på SVT Play, Befria sinnet. Jag tittade på den igår och den var mycket intressant! Den handlar kort förklarat om det mest komplicerade organet i universum – vår hjärna. Pedagogiskt och enkelt förklaras olika teorier och fakta och man får dessutom följa ett par studier som visar tydligt hur positivt hjärnan påverkas av andningsövningar, meditation och yoga. Rent medicinskt och vetenskapligt, detta som jag länge avfärdat som lite flummigt…

Så kolla in dokumentären, en väl spenderad timme i soffan, och se till att hitta era sätt att ”lugna ner allt glitter i den omskakade snögloben” (ni fattar om ni kollar, jag tycker i alla fall att den bilden beskriver EXAKT hur det känns i min hjärna ibland!).

För att kolla på hela dokumentären, klicka HÄR.

En reaktion på ”Tips: Dox – Befria sinnet

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.