Träning i mars 2018

I helgen testade jag att maxa i bänkpress och marklyft. Helt enkelt för att jag hade tid och feeling. Förhoppningen var, så klart, nya PB:n men jag fick nöja mig med att tangera gamla. Det blev:

  • Bänkpress 1 x 37,5 kg
  • Marklyft ”vanliga” 2 x 70 kg
  • Marklyft ”sumo” 1 x 70 kg (har klarat 75 kg tidigare)

Dessa PB:n satte jag under förra hösten och ser man på det enbart utifrån tidsperspektiv så borde jag klarat mer nu, några månader senare. Men efter mitt marklyftsmax i oktober så gick jag in i ett reumatiskt skov, remember? Visserligen tränade jag på efter bästa förmåga men fingrarna var så illa däran att jag inte kunde greppa några vikter. Definitivt inte en skivstång. Det tog ett par månader men runt nyår var jag igång igen och ökade på vikterna. Enligt mina anteckningar tangerade jag mina PB:n igen i mitten av januari – sen blev jag sjuk. Och var sjuk till och från till slutet av februari. Tränade emellanåt, körde kortare och lättare men missade alla mina tunga lyftarpass.

I början av mars var jag på det igen och kände mig svag och mesig första tunga passet. Andra passet gick bättre men fortfarande en bra bit från mitt tidigare max. Och nu, tredje passet (eller tredje veckan) så var jag tillbaka igen. Får jag vara frisk nu så ska jag väl kunna lyfta tyngre under våren?!

Träningsupplägget har sett ut så här sedan årsskiftet och kommer se ut så här tills jag tröttnar på det. Rolig bonus om jag blir starkare/snabbare/mer uthållig men det viktigaste är att träna och ha det gött.

  • 1 gympass med fokus marklyft
  • Ibland 1 gympass till med fokus bänkpress (beror på vardagspusslet om jag kommer iväg till gymmet två gånger samma vecka, annars blir det hemmaträning!)
  • 2-3 kettlebellpass från MyomyStudio (japp, fortsätter med den tjänsten och får fyra nya KB-pass varje månad. Är nu på månad 3 som heter ”Mix and Match with Glutes”).

Fyra styrkepass per vecka är mitt mål (räknar alltså kettlebellpassen som styrka även om det sker i cirklar med högre intensitet ibland). Sen vill jag gärna få in någon powerwalk eller längre promenad. Och kortare promenader och yoga/rörlighet. Vardagsmotionen helt enkelt.

Inte direkt rocket science. Men älskar träningsnörderi!

2 reaktioner på ”Träning i mars 2018

  1. Älskar också träningsnörderi! 🙂 Jag har aldrig provat att maxa i nån övning, sugen på att testa. Just nu jobbar jag med att orka tre set med 8 repetitioner och när jag fixat det ökar jag vikter. Just nu fixar jag 3 x 7 reps på 40 kg i bänkpress men ökar långsamt, så frustrerande när min man kan öka var annat pass medan jag måste harva på betydligt längre.
    Hoppas du håller dig frisk nu så att du kan träna på enligt schema och får uppleva ökningarna, det ger en ju extra pepp faktiskt!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.